måndag 22 juni 2009

Tjuvlyssning

Sitter i skrivande syund på tåget mellan Stockholm och Skövde. Dessa tågresor jag verkar göra för jämnan har blivit en del av min vardag och när man börjar få rutin på saker och ting så lär man sig också anpassa sig till miljön.
Förutom mitt runtbaxande på datorn och trådlöst internet som är ett måste om man ska fördriva tid så har jag lärt mig att tjuvlyssna utan att det märks.
JAg kan nu utan problem fokusera på flera samtal samtidigt och uppfatta olika små historier i tågvagnen.
Dessa samtal bidrar i sin tur till att ens egna tankar svävar iväg och man sätter igång och bildar små scener kring allt som sägs.
Idag tillexempel gled det på två ultrablonda flickor, inte en dag över 16, det första de gör är att bättra på deras redan superspacklade ansikten, få ett smärre utbrott när de märker att de glömt en läppenna och sedan undviker de konduktören.
Underbar underhållning när dessa två fortsätter prata om hur kul det ska bli till helgen. Inte för inte drog jag en paralell till mig själv då en av mina närmare vänner ännu en gång klankat ner på mig för att jag frågade vad som händer till helgen.
Detta att planera inför helgen verkar visst vara ett vedertaget småstadsfenomen.

Inga kommentarer: