onsdag 17 juni 2009

Back from Sicily

Jag ska ta denna härliga charter i kronologisk ordning...
Dag1:
Eftersom det var all inclusive så kom ju snålänningen fram i mig, vilket innebär att varenda måltid skulle utnyttjas. Något jag ändrade uppfattning om direkt efter första lunchen.
Trodde Italienare var bra på att laga mat, uppenbarligen innefattar deras kokkonst storkök.
Poolen nästa och jag gick ut stenhårt, min bleka kropp skulle stekas. Hamnade vid barnpoolen och gjorde mitt bästa att tänka bort känslan av att avttnet var oroväckande varmt.
Middagen var heller inte mkt att hurra för och jag insåg att veckans diet skulle bestå av vitt bröd och pasta! Hullförberedande.

Dag 2:
Nu skulle beachen invigas. Hade hört dagen innan att lunchpaket kunde beställas, detta bäddade för en heldag vid havet.
Duktig blekis som jag var smörjde jag mig rikligt med spf 30 och 10.
Dock började tristessen kicka in och vi insåg att vi skulle behöva sysselsätta oss utöver Citta del Mare. Jag har aldrig bevittnat den mängden barnfamiljer och Svennebanans på ett och samma ställe, i samma pool, i samma matsal - ljudnivån var på max och vi framstod näst intill glamourösa.... .Just det, då kan ni tänka er vad det var för folk vi hamnat med.

Dag 3:
Bil hyrdes till lör morgon. Sista pressen innan sightseeingdagar två. Jag brännde mig lite så det var ett klokt beslut.
När vi planerade bokningen dök Arne, psykologen från Östermalm upp. han var pratglad och tänkte han kunde bli ett trevligt bilsällskap. Jag bjöd med honom på lördagsfärden til Etna och Palermo, utan att fråga mitt resesällskap och detta uppskattades föga. Arne tackade glatt JA och så var det avgjort.

Dag4:
Corleone stundade, lite Maffiafeling skulle inandas. Slingriga vägar och med mig bakom ratten på min nya favobil, FIAT 500, så tog vi oss efter många om å men upp till denna lilla bergsstad.

TURIST!!!! jepp, för det fanns egentligen inget att se förutom en skylt när man körde in. Ett begravningståg körde
förbi, fantiserade om att det var byns Don som låg där.
Till min stora lycka fanns Blue moon bar i den lilla staden. Kände mig som hemma i Karlstad men vi anlände mitt i siestan så ingen schlagerbar denna gång.
Så fina Erice som låg dryga 500m över havet-stämning och underbar latte.
Dagen avrunades på beachen och toppades med en parkerinsbot på 38 euro. Jag betalar gärna men till var och hur?



Sen liten tur till sommarstaden Terrasini och vin, korv och olivinhandling. Jag körde självklart och sjukt bra också, nästan lite Italienare över mig.





Dag 5:
Etna och 30mil lång bilfärd. Från det att vi lämnade hotellområdet pratade Arne non stop. Jag satt med hans 20-årige som i baksätet och slapp tjata med, Calle däremot fick uppgiften att bli Arnes nya vän.
Väl framme vid Etna, 35 mil senare, inser vi att vi kört upp på norra sidan. dvs ingen linbana upp till kratrarna utan bussar som tar en timme one way. Vi fick nöja oss med lavaströmmarna (de finns inte på andra sidan) sen åkte vi där ifrån. Lite fiasko kan man väl kalla det.
Palermo nästa och Arne fortsatte tjata.




I Palermo blev det kaos och jag trodde flera ggr vi skulle krocka med lilla vår lilla FIAT. Efter många turer kom vi utsvultna fram. Matställe letades upp och jag har hittat en ny favodrink. DEn som vill göra mig glad på krogen beställer mig en Bellini!
Tack!
Sov som ett barn den natten.


Dag 6:
Näst sista soldagen så stranden var enda alternativet. Dessa systemkameror tar fina bilder och jag pryder ca 94 procent av bildbanken. Mkt bra taktik att inte vara den med kameran om man gillar att se sig själv på bild. Dock har jag kommit på att jag vill ha en sådan kamera, så om ngn som älskar mig riktigt mkt läser detta så vet ni vad jag vill ha i födelsedagspresent (11september).

Dag 7:
Det är alltid skönt att åka hem, hur skönt det än varit borta. Strålande sol i sju dagar och inte så mkt som en enda kallori bränd. Det kallar jag semester. Däremot kan jag skriva under på att det ALDRIG mer blir all inclusive (hur billig resan än må va och hur många barn jag än må krysta fram).
Vill tillägga att vi totalnonchade hotellunderhållningen som bestod av div musik och danslekar för att sitta på balkongen och spela kort - moget va! Kanske lite oroväckande moget... Fö så vann jag det avgörande partiet vänd tia.

Inga kommentarer: